G.V.K.
GEÇİCİ
67.MADDE UYGULAMASI İLE İLGİLİ OLARAK GERÇEK KİŞİLERE YÖNELİK VERGİ REHBERİ
( 2008
)
Bu rehbere elektronik ortamda www.gib.gov.tr
internet sayfasından ulaşabilirsiniz.
Ayrıntılı Bilgi İçin
- Ticari Kazançlar ve Menkul Sermaye İratları Müdürlüğü’nün
(0312) 415 32 30-31-32 numaralı telefonlarına,
- Beyanname verme döneminde vergi dairelerinde hizmet veren Danışma Bürolarına,
- Vergi İletişim Merkezi 444 0 189 telefon hattına
Başvurabilirsiniz.
MİSYONUMUZ
Toplumsal
refahın artırılmasına destek sağlamak üzere yeterli geliri adalet, tarafsızlık,
verimlilik ilkeleri çerçevesinde toplamak, vergi sisteminin basitleştirilmesi
ve uyumun artırılmasına katkıda bulunmak ve mükellefe kaliteli hizmet
sunmaktır.
VİZYONUMUZ
Her
türlü ekonomik yapı ve aktiviteyi geliştiren, kavrayan; güvenilir, etkin,
şeffaf, küresel boyutta öncü ve örnek bir idare olmaktır.
Vizyonumuza
ulaşırken, Gelir İdaresinin tüm çalışanlarının görevlerini yerine getirmede
esas alacağı temel değerlerimiz şunlar olacaktır:
Güvenilirlik
Adalet
Tarafsızlık
Etkinlik (Hız, esneklik ve
verimlilik)
Saydamlık
Sorumluluk Bilinci
Çözüm Odaklılık
Yetkinlik
Sürekli Gelişim
Katılımcılık
Bu rehber, halen yürürlükte olan mevzuat hükümleri dikkate alınarak
hazırlanmıştır
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Daire Başkanlığı
Yayın No: 54 OCAK 2008
İÇİNDEKİLER
Giriş
Tevkifata Tabi Gelirler
Tevkifata Tabi Olmayan Gelirler
Gelirleri
Üzerinden Tevkifat Yapılacaklar
Aynı Menkul Kıymetten
Değişik Tarihlerde Alımlar Yapıldıktan Sonra
Elden Çıkarılması Halinde Alış Bedeli
Dövize, Altına Veya
Başka Bir Değere Endeksli Menkul Kıymetlere
İlişkin İşlemlerde Tevkifat Matrahı Nasıl Tespit Edilecek?
Yabancı Para Cinsinden
İhraç Edilen Menkul Kıymetlere
İlişkin İşlemlerde Tevkifat Matrahı
Alım-Satım İşlemlerinin
Bir Kısmının Zararla Sonuçlanması
Halinde Tevkifat Matrahı
Aynı Tür Menkul Kıymet
Ve Diğer Sermaye Piyasası Araçları Nelerdir?
Menkul Kıymet Veya Diğer
Sermaye Piyasası Aracının İtfası Halinde
Tevkifat Matrahı
Dönemsel Getirilerde
Tevkifat Matrahı
Ödünç İşlemlerinde
Tevkifat Matrahı
Hisse
Senedi Kazançları
Devlet Tahvili Ve Hazine
Bonoları Faiz Gelirleri Ve Alım-Satım Kazançları
Özel Sektör Tahvil
Gelirleri ( Faiz Gelirleri Ve Alım-Satım Kazançları )
Mevduat Faizleri
Repo Gelirleri
Özel Finans Kurumlarından Elde
Edilen Gelirler
Vadeli İşlem Ve Opsiyon
Sözleşmelerinden Elde Edilen Gelirler
Menkul Kıymet Yatırım Fonları
İle Menkul Kıymet Yatırım Ortaklıklarından
Elde Edilen Gelirler
Geçici 67 nci Madde Kapsamındaki Kazançların
Ticari Faaliyet Kapsamında Elde Edilmesi
Dar Mükellef Gerçek
Kişilerin Geçici 67 nci Madde Kapsamında Yapacakları İşlemler
İhtiyari Beyan Nedir, Nereye Ve Nasıl Yapılacaktır?
GİRİŞ
Gelir Vergisi Kanununa 5281 sayılı Kanunun 30 uncu
maddesiyle eklenen Geçici 67 nci maddede, menkul
kıymetler ve diğer sermaye piyasası araçlarının elden çıkarılması ve elde
tutulması sürecinde elde edilen gelirler ile mevduat faizleri, repo gelirleri
ve özel finans kurumlarından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesine yönelik
düzenlemelere yer verilmiştir.
Söz konusu düzenleme 01 /01 /2006-31
/ 12/2015 tarihleri arasında uygulanacaktır.
Bu rehber, Türk finansal araçlarına yatırım yapan gerçek kişi yatırımcıları bilgilendirmek
amacıyla hazırlanmış olup, rehberde Geçici 67 nci
maddeyle getirilen düzenlemeyle bu maddede 5527 ve 5615 sayılı Kanunlar ve 22/07/2006 tarih ve 2006/ 10731 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yapılan düzenlemeleri de içeren açıklamalara yer verilmiştir.
TEVKİFATA TABİ GELİRLER
v Hisse senedi alım-satım kazançları,
v Devlet tahvili ve Hazine bonoları faiz gelirleri ve alım-satım kazançları,
v Özel sektör tahvil ve bonoları faiz gelirleri ve alım-satım kazançları,
v Mevduat faizleri,
v Repo gelirleri,
v Özel finans kurumları gelirleri,
v Vadeli işlem ve opsiyon sözleşmelerinden
elde edilen gelirle r,
v Menkul kıymet ve vadeli işlem ve opsiyon
piyasalarında işlem gören diğer menkul kıymetlerin gelirleri,
v Hazine veya diğer kamu tüzel
kişiliklerince çıkarılan menkul kıymetlerin
faiz gelirleri ve alım-satım
kazançları.
v Menkul kıymet veya diğer sermaye
piyasası araçlarının ödünç işlemlerinden sağlanan gelirler,
tevkifata tabi olacaktır.
TEVKİFATA TABİ OLMAYAN GELİRLER
v Hisse senedi kar payları,
v Hazine tarafından yurt dışında
ihraç edilen menkul kıymetlerin (Eurobond) alım- satımı, itfası sırasında elde edilen getirileri
ve bunların dönemsel getirilerinin
tahsili,
v Tam mükellef kurumlara ait olup,
İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören ve bir yıldan fazla süreyle
elde tutulan hisse senetlerinin elden çıkarılmasından
elde edilen gelirler,
v Sürekli olarak portföyünün en az %51
’i İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören hisse senetlerinden oluşan
yatırım fonlarının bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma belgelerinin elden çıkarılmasından elde
edilen gelirler,
tevkifat kapsamında olmayacaktır.
GELİRLERİ ÜZERİNDEN TEVKİFAT YAPILACAKLAR
Tevkifat uygulamasında gelir sahibinin gerçek/tüzel kişi ya
da tam/dar mükellef olmasının veya elde edilen gelirin vergiden istisna olup
olmamasının önemi bulunmamaktadır.
Vergi mükellefiyeti olmayan ya da vergiden muaf olanların
elde ettiği gelirler de tevkifata tabi olacaktır.
ALIM-SATIM
İŞLEMLERİNDE TEVKİFAT MATRAHI
Alım-satım işlemlerinde tevkifat matrahı alış bedeli ile
satış bedeli arasındaki tutar olacaktır. Alış ve satış işlemleri sırasında
ödenen komisyonlar ile banka ve sigorta muameleleri vergisi tevkifat matrahının
tespitinde dikkate alınacaktır. Bu giderler dışında başkaca bir giderin
tevkifat matrahının tespitinde indirim konusu yapılması söz konusu değildir.
AYNI MENKUL
KIYMETTEN DEĞİŞİK TARİHLERDE ALIMLAR YAPILDIKTAN SONRA ELDEN ÇIKARILMASI
HALİNDE ALIŞ BEDELİ
Aynı menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracından
değişik tarihlerde alımlar yapıldıktan sonra bunların bir kısmının elden
çıkarılması durumunda ilk giren ilk çıkar yöntemi kullanılmak suretiyle,
tevkifat matrahının tespitinde dikkate alınacak alış bedeli belirlenecektir.
Aynı gün içinde yapılan alım-satım işlemlerinde ağırlıklı ortalama fiyat
bilgisi dikkate alınabilecek, ancak tevkifat matrahı ilk giren ilk çıkar
yöntemine göre belirlenecektir.
Bir menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası aracının
alımından önce elden çıkarılması halinde, elden çıkarılma tarihinden sonra
yapılan ilk alım işlemi esas alınarak üzerinden tevkifat yapılacak tutar tespit
edilecektir.
DÖVİZE,
ALTINA VEYA BAŞKA BİR DEĞERE ENDEKSLİ MENKUL KIYMETLERE İLİŞKİN İŞLEMLERDE
TEVKİFAT MATRAHI NASIL TESPİT EDİLECEK?
Dövize, altına veya başka bir değere endeksli menkul kıymet
veya diğer sermaye piyasası aracına ilişkin işlemlerde, tevkifat matrahının
tespitinde alış ve satış bedeli olarak işlem tarihindeki Yeni Türk Lirası
karşılıkları esas alınacaktır.
YABANCI
PARA CİNSİNDEN İHRAÇ EDİLEN MENKUL KIYMETLERE İLİŞKİN İŞLEMLERDE TEVKİFAT
MATRAHI
Menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracının yabancı
bir para cinsinden ihraç edilmiş olması halinde, tevkifat matrahının tespitinde
kur farkı dikkate alınmayacaktır.
Kur olarak işlem anında kullanılan kur, böyle bir kurun
bulunmadığı hallerde ise Merkez Bankası döviz alış kuru esas alınacaktır.
ALIM-SATIM İŞLEMLERİNİN BİR KISMININ ZARARLA
SONUÇLANMASI HALİNDE TEVKİFAT MATRAHI
Alım-satıma konu menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası
aracının aynı türden olması kaydıyla, üç aylık dönem içerisinde yapılan
işlemlerin bir kısmının zarar bir kısmının kar ile sonuçlanması halinde
zararlar karlardan mahsup edilmek suretiyle tevkifat matrahı tespit
edilecektir. Üç aylık dönem sonucunun zarar olması halinde bu zarar izleyen üç
aylık döneme takvim yılı aşılmamak kaydıyla devredilecektir. Takvim yılının son
üç aylık döneminde oluşan zarar tutarının izleyen takvim yılına aktarılması
mümkün olmayacaktır.
AYNI TÜR MENKUL KIYMET VE DİĞER SERMAYE PİYASASI ARAÇLARI
NELERDİR?
Aynı tür menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası aracının
değerlendirilmesinde aşağıdaki sınıflandırma esas alınacaktır.
I) Sabit getirili menkul kıymetler
II) Değişken getirili menkul kıymetler
III) Diğer sermaye piyasası araçları
IV) Yatırım fonları katılma belgeleri
Menkul kıymetlerle yapılan vadeli işlem ve opsiyon sözleşmelerinde sınıflandırma, işlemle
ilişkilendirilen menkul kıymetin dahil olduğu gruba göre yapılacaktır. Menkul
kıymete bağlı olmaksızın yapılan işlemler ise III. Gruptaki diğer sermaye
piyasası araçları kapsamında değerlendirilecektir.
MENKUL KIYMET VEYA DİĞER SERMAYE PİYASASI ARACININ İTFASI
HALİNDE TEVKİFAT MATRAHI
Bir menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracının
itfası halinde, tevkifat matrahı alış bedeli ile itfa bedeli arasındaki fark
olacaktır.
Alış veya itfa işlemleri sırasında ödenen komisyonlar ile
banka ve sigorta muameleleri vergisi tevkifat matrahının tespitinde dikkate
alınacaktır.
DÖNEMSEL GETİRİLERDE TEVKİFAT MATRAHI
Menkul kıymetlerin veya diğer sermaye piyasası araçlarının,
herhangi bir menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracına bağlı olmayan
dönemsel getirilerinde, tevkifat matrahı dönemsel getiri tutarı olacaktır. Bu
işlem sırasında varsa ödenen komisyon veya banka ve sigorta muameleleri vergisi
tevkifat matrahının tespitinde dikkate alınacaktır.
ÖDÜNÇ İŞLEMLERİNDE TEVKİFAT MATRAHI
Menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası araçlarının ödünç
işlemine konu olması halinde ödünç verenin ödünç işleminin karşılığı olarak
aldığı bedel üzerinden tevkifat yapılacaktır. Bu işlem sırasında varsa ödenen
komisyon veya banka ve sigorta muameleleri vergisi tevkifat matrahının
tespitinde dikkate alınacaktır.
Finansal araçlara yatırım yapan tam ve dar mükellef gerçek
kişilerin elde ettikleri gelirlerin nasıl vergilendirileceğine ilişkin açıklamalar
başlıklar halinde aşağıda yer almaktadır.
HİSSE SENEDİ KAZANÇLARI
Kar Paylarının Vergilendirilmesi
Hisse senedi kar payları Geçici 67 nci
madde kapsamı dışında olduğundan tevkifata tabi
değildir. Gelir Vergisi Kanununun 22 nci maddesi
hükmü uyarınca, elde edilen kar payının yarısı gelir vergisinden istisna olup,
kalan tutar aynı Kanunun 86 ncı maddesinde belirtilen
beyan haddini aşması halinde (2007 yılı için 19.000 YTL) beyan edilecektir.
Beyan edilen tutar üzerinden hesaplanan gelir vergisinden kurum bünyesinde
yapılan % 15 oranındaki tevkifatın tamamı mahsup
edilecektir.
Alım-Satım Kazançlarının Vergilendirilmesi
Hisse senetleri alım-satım kazançları Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifata
tabidir. Ancak, tam mükellef kurumlara ait olup, İstanbul
Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören ve bir yıldan fazla süreyle elde
tutulan hisse senetlerinin elden çıkarılmasından elde edilen gelirler tevkifata tabi olmayacağı gibi bu gelirler için Gelir
Vergisi Kanununun Mükerrer 80 nci maddesi de uygulanmayacağından
değer artış kazancı olarak yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmesi de söz
konusu olmayacaktır.
- 01/01/2006 Tarihinden İtibaren İktisap Edilenlerin Vergilendirilmesi
01/01/2006 tarihinden itibaren iktisap edilen
hisse senetlerinin alım-satım kazançları Geçici 67 nci
madde hükümleri çerçevesinde tevkifata tabidir.
Gerçek kişilerin tevkifata tabi hisse senedi alım-satım
kazançlarına uygulanan % 15’lik tevkifat oranı 22/07/2006
tarihli ve 2006/ 10731 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla tam mükellefler için %
10, 27/06/2006 tarihli ve 5527 sayılı Kanunla dar mükellefler için %0 olarak
belirlenmiştir. Söz konusu gelirler için yıllık veya münferit beyanname
verilmeyecektir.
- 01/01/2006 Tarihinden Önce İktisap Edilenlerin Vergilendirilmesi
01/01/2006 tarihinden önce iktisap edilen
hisse senetleri alım-satım kazançları için Geçici 67 nci
madde kapsamında tevkifat yapılması söz konusu değildir. Bu gelirler 31/12/2005 tarihinde geçerli olan mevzuat hükümlerine göre
vergilendirilecek olup, maliyet bedeli endekslemesi ve istisna uygulamasından
sonra kalan tutar ne olursa olsun beyan edilecektir.
DEVLET TAHVİLİ VE HAZİNE BONOLARI FAİZ GELİRLERİ VE
ALIM-SATIM KAZANÇLARI
Devlet Tahvili ve Hazine Bonoları faiz gelirleri ve
alım-satım kazançları Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifata tabidir.
Ancak, yurt dışında ihraç edilen
menkul kıymetlerden (Eurobond) elde edilen faiz
gelirleri ve alım satım kazançları ihraç tarihi ne olursa olsun Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifat uygulaması dışında olduğundan,
faiz gelirlerinde, Devlet tahvili ve Hazine bonoları için belirlenen istisna
uygulandıktan sonra kalan tutar 2007 yılına ilişkin beyan haddini aşması
halinde beyan edilecektir. Alım-satım kazancında ise maliyet bedeli endekslemesi ve
istisna uygulaması sonucu kalan tutar ne olursa olsun beyan edilecektir. Dar
mükellefiyete tabi olanların ise, Eurobondlardan elde
ettikleri gelirler için beyanname vermeleri söz konusu değildir.
- 01/01/2006 Tarihinden İtibaren İhraç Edilenlerin Vergilendirilmesi
01 /01/2006 tarihinden itibaren ihraç edilecek olan Devlet
tahvili ve Hazine bonolarından elde edilecek olan faiz gelirleri ile bunların
alım-satım kazançları üzerinden yapılmakta olan % 15’lik tevkifat oranı, 22/07/2006 tarihli ve 2006/ 10731 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
tam mükellefler için % 10, 27/06/2006 tarihli ve 5527 sayılı Kanunla dar
mükellefler için %0 olarak belirlenmiştir.
- 01/01/2006 Tarihinden Önce İhraç Edilenlerin Vergilendirilmesi
01/01/2006 tarihinden önce ihraç edilen Devlet
tahvili ve Hazine bonosu faiz gelirleri ile alım-satım kazançları Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifata
tabi olmayacaktır.
Bu gelirlerin vergilendirilmesi 31/12/2005
tarihinde geçerli olan mevzuat hükümlerine göre yapılacaktır. Dolayısıyla, söz
konusu tahvil ve bonoların ihraç tarihi ile Türk Lirası cinsinden ihraç edilip
edilmediğine bağlı olarak istisna ve indirim oranı uygulanacaktır.
ÖZEL SEKTÖR TAHVİL GELİRLERİ (FAİZ GELİRLERİ VE ALIM-SATIM
KAZANÇLARI )
Özel Sektör Tahviline ilişkin faiz gelirleriyle alım-satım
kazançları Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifata
tabidir.
- 01/01/2006 Tarihinden İtibaren İhraç Edilenlerin Vergilendirilmesi
01/01/2006 tarihinden itibaren ihraç edilen
özel sektör tahvil/bono faiz gelirleri ve alım-satım kazançları aynen Devlet
tahvili/Hazine bonosu gelirleri gibi vergilendirilmektedir.
- 01/01/2006 Tarihinden Önce İhraç Edilenlerin Vergilendirilmesi
01/01/2006 tarihinden önce ihraç edilen özel
sektör tahvil/bono faiz gelirleri ve alım-satım kazançları aynen Devlet
tahvili/Hazine bonosu gelirleri gibi vergilendirilmektedir. Tek farkı, Devlet
tahvili ve Hazine bonoları için belirlenen istisna, bu menkul kıymetlerden elde
edilen gelirler için uygulanmayacak olup, sadece indirim oranı uygulanacaktır.
MEVDUAT FAİZLERİ
01/01/2006 tarihinden itibaren Yabancı
Para/Yeni Türk Lirası Mevduat hesaplarından elde edilen faiz gelirleri, söz
konusu mevduat hesabı hangi tarihte açılmış olursa olsun, % 15 oranında tevkifata tabi olup, bu gelirler için yıllık beyanname
verilmeyecektir. Tevkifat uygulamasında gelir sahibinin gerçek/tüzel kişi ya da
tam/dar mükellef olmasının veya elde edilen gelirin vergiden istisna olup
olmamasının önemi bulunmamaktadır.
REPO GELİRLERİ
01/01/2006 tarihinden itibaren vadesi dolan repo (Her nevi
tahvil ve Hazine Bonoları ile Toplu Konut İdaresi, Kamu ortaklığı İdaresi ve
Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetlerin geri alım veya satım
taahhüdü ile iktisap edilmesi veya elden çıkarılması) işlemlerinden elde edilenler
de dahil olmak üzere, 01/01/2006 tarihinden itibaren
yapılan repo işlemlerinden elde edilen gelirler % 15 oranında tevkifata tabi olup, bu gelirler için yıllık beyanname
verilmeyecektir. Tevkifat uygulamasında gelir sahibinin gerçek/tüzel kişi ya da
tam/dar mükellef olmasının veya elde edilen gelirin vergiden istisna olup
olmamasının önemi bulunmamaktadır.
ÖZEL FİNANS KURUMLARINDAN ELDE EDİLEN GELİRLER
01/01/2006 tarihinden itibaren faizsiz olarak
kredi verenlere ödenen kar payları ile kar ve zarar ortaklığı belgesi karşılığı
ödenen kar payları ve özel finans kurumlarınca kar ve zarara katılma hesabı
karşılığında ödenen kar payları % 15 oranında tevkifata
tabi olup, bu gelirler için yıllık beyanname verilmeyecektir. Tevkifat
uygulamasında gelir sahibinin gerçek/tüzel kişi ya da tam/dar mükellef
olmasının veya elde edilen gelirin vergiden istisna olup olmamasının önemi
bulunmamaktadır.
VADELİ İŞLEM VE OPSİYON SÖZLEŞMELERİNDEN ELDE EDİLEN
GELİRLER
Geçici 67 nci maddenin (14)
numaralı fıkrasına göre, bankaların ve aracı kurumların taraf olduğu veya
bunlar aracılığıyla yapılan; belirli bir vadede, önceden belirlenen fiyat,
miktar ve nitelikte ekonomik veya finansal göstergeye dayalı olarak
düzenlenenler de dahil olmak üzere, para veya sermaye piyasası aracını, malı,
kıymetli madeni ve dövizi alma, satma, değiştirme hak ve/veya yükümlülüğünü
veren vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri Geçici 67 nci madde uygulamasında diğer sermaye piyasası aracı
addolunacaktır.
Dolayısıyla, bankalar veya aracı kurumlar, bu nitelikte bir
işlem yapmaları halinde; vadeli işlem veya opsiyon
sözleşmesinin hükmünden yararlanıldığı anda, sözleşmeye baz alınan kıymetin
piyasa fiyatına göre oluşan değeri ile işlem fiyatına göre oluşan değeri
arasındaki fark üzerinden sözleşmenin sona erdiği tarih itibarıyla % 15
oranında tevkifat yapacaklardır.
Ancak,
5615 sayılı Kanunun 10
uncu maddesiyle yapılan düzenleme ile, Türkiye’de kurulu vadeli işlem ve opsiyon borsalarında 2008 yılı sonuna kadar yapılan
işlemlerden elde edilen kazançlar için tevkifat oranı %0 olarak uygulanacak
olup, söz konusu sözleşmelerin vadesinin 2009 ve sonraki yıllara sarkması durumunda da bu sözleşmelerden doğan
kazançlar üzerinden %0 oranında tevkifat yapılacaktır.
Öte yandan 2009 ve izleyen yıllarda yapılan sözleşmelerden
elde edilen gelirlerden ise 5527 sayılı Kanun ve 2006/ 1 073 1 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı gereğince tevkifat yapılacaktır.
MENKUL KIYMET YATIRIM FONLARI İLE MENKUL KIYMET YATIRIM
ORTAKLIKLARINDAN ELDE EDİLEN GELİRLER
5527 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanununun geçici 67 nci maddesinin (8) numaralı fıkrasında yapılan
değişiklikle, Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan menkul kıymetler yatırım
fonları ile menkul kıymetler yatırım ortaklıklarının kurumlar vergisinden
istisna edilmiş olan portföy kazançları üzerinden
yapılacak tevkifat uygulamasına borsa yatırım fonları, konut finansman fonları
ve varlık finansman fonları da dahil edilmiştir.
Buna göre, Sermaye Piyasası Kanununa göre kurulan menkul
kıymetler yatırım fonları (borsa yatırım fonları ile konut finansmanı fonları
ve varlık finansmanı fonları dahil ) ile menkul kıymetler yatırım
ortaklıklarının portföy işletmeciliği kazançları
üzerinden;
1 ) Borsa yatırım fonları ile konut finansman fonları ve
varlık finansman fonları için %0,
2)Yukarıdaki bentte sayılanlar dışında kalanlar için 1 Ekim
2006 tarihine kadar uygulanmak üzere % 10, 1 Ekim 2006 tarihinden itibaren
uygulanmak üzere %0,
oranında tevkifat yapılacaktır.
Yatırım Fonu Katılma Belgeleri ile Yatırım Ortaklıklarından
elde edilen gelirler 01/10/2006 tarihine kadar
Fon/Ortaklık bünyesinde vergilendirildiğinden, katılımcı bazında vergileme söz
konusu değildir. Dolayısıyla, katılımcı bazında vergilendirmeye 01/10/2006 tarihinden itibaren başlanılmış olup, uygulanacak
tevkifat oranı ise 5527 sayılı Kanun ve 22/07/2006 tarihli ve 2006/ 10731
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla tam mükellefler için % 10, dar mükellefler
için %0 olarak belirlenmiştir.
01/10/2006 tarihinden itibaren yapılacak % 10’luk
tevkifat uygulamasında, yatırımcıların bu tarihten önce iktisap ettikleri
yatırım fonları katılma belgeleri için; Eylül ayının son işlem gününde ilgili
yatırım fonu katılma belgesinin kapanış fiyatı, yatırım ortaklığı hisse
senetleri için ise; bu hisse senetlerinin Eylül ayının son işlem gününde
borsada oluşan ağırlıklı ortalama fiyatı, alış maliyeti olarak dikkate
alınacaktır.
Sürekli olarak portföyünün en az
%51 ’i İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında işlem gören hisse senetlerinden
oluşan yatırım fonlarının bir yıldan fazla süreyle elde tutulan katılma belgelerinin elden çıkarılmasından elde
edilen gelirler, tevkifat kapsamında olmayacaktır.
Menkul kıymetler yatırım fonlarının ilgili olduğu fona
iadesi ve menkul kıymetler yatırım ortaklıkları hisse senetleri alım-satımından
elde edilen gelirler için de yıllık beyanname verilmeyecektir.
GEÇİCİ 67 NCİ MADDE KAPSAMINDAKİ KAZANÇLARIN TİCARİ
FAALİYET KAPSAMINDA ELDE EDİLMESİ
Geçici 67 nci madde kapsamında tevkifata tabi tutulan gelirlerin ticari faaliyet
kapsamında elde edilmesi durumunda bu gelirler ticari kazanç hükümlerine göre
vergilendirileceğinden ticari kazançlarla ilgili olarak verilen beyannameye dahil edilecektir.
Beyan edilen gelir üzerinden hesaplanan gelir vergisinden
Geçici 67 nci madde hükmü çerçevesinde tevkif edilen
vergiler mahsup edilecektir. Mahsup sonrası kalan bir tutarın bulunması halinde
bu tutar genel hükümler çerçevesinde red ve iade
edilecektir.
DAR MÜKELLEF GERÇEK KİŞİLERİN GEÇİCİ 67 NCİ MADDE KAPSAMINDA
YAPACAKLARI İŞLEMLER
Türkiye’de yerleşmiş olmayan gerçek kişiler vergi
mevzuatımızda dar mükellef olarak kabul edilmekte olup, sadece Türkiye içinde
elde ettikleri kazanç ve iratlar üzerinden vergilendirilmektedirler.
Dar mükelleflerin Geçici 67 nci
madde kapsamında elde ettikleri gelirlerin vergilendirilmesi bu rehberin ilgili
bölümlerinde açıklandığı şekilde yapılacaktır.
Dar mükellef kişilerin, Geçici 67 nci
madde kapsamında Türkiye’deki finansal araçlara kendileri veya yurt dışındaki portföy yönetim şirketleri vasıtasıyla yatırım yapabilmeleri
ve çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmaları hükümlerinden yararlanabilmeleri
için vergi kimlik numarası almaları gerekmektedir.
Vergi kimlik numarası alınabilmesi için dar mükellef gerçek
kişilerin pasaportlarının noter onaylı bir örneği ya da vergi dairesi
yetkililerince onaylanmak üzere, aslı ve fotokopisini, dar mükellef kurumların
ise kendi ülkelerinde geçerli kuruluş belgesinin Türkiye’nin o ülkede bulunan
temsilciliğince onaylı Türkçe bir örneğini veya yabancı dilde onaylı kuruluş
belgesinin tercüme bürolarınca tercüme edilmiş Türkçe bir örneğini ilgili vergi
dairesine ibraz etmeleri gerekmektedir.Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti vatandaşları için nüfus cüzdanının ibrazı yeterli olacaktır.
Ayrıca, bankalar ve aracı kurumlar ile saklamacı kuruluşlar
kendilerine işlem yapmak için müracaat eden ancak vergi kimlik numarası ibraz
edemeyen yabancı müşterileri için, 07/11/2003 tarih ve
48244 sayılı Genel Yazımız ekinde bulunan “Yabancılar İçin Vergi Kimlik Numarası
Talep Formu”nu doldurmak suretiyle toplu olarak vergi kimlik numarası
alabileceklerdir.
Bankalar ve aracı kurumların bu şekilde toplu olarak vergi
kimlik numarası alabilmeleri için, dar mükellef gerçek kişi ve kurumlarca vergi
dairesine sunulması gereken bu belgeleri, “Yabancılar İçin Vergi Kimlik
Numarası Talep Formu”na ekleyerek İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı Boğaziçi
Vergi Dairesi Müdürlüğü’ne göndermeleri gerekmektedir.
Dar mükellef kişilerin, Geçici 67 nci
madde kapsamında Türkiye’deki finansal araçlara şahsi olarak veya yurt
dışındaki portföy yönetim şirketleri vasıtasıyla
yatırım yapabilmeleri için vergi kimlik numarası almalarının yanı sıra, söz
konusu gelirlerine %0 oranında tevkifat uygulanabilmesi ve çifte
vergilendirmeyi önleme anlaşmaları hükümlerinden yararlanabilmeleri için ilgili
ülkenin yetkili makamları tarafından düzenlenerek imzalanmış mukimlik
belgesinin aslının ve tercüme edilmiş örneğinin, banka ve aracı kurumlar
vasıtasıyla veya doğrudan ilgili vergi dairesine (Boğaziçi Vergi Dairesi) ibraz
edilmesi gerekmektedir.
Öte yandan, bir takvim yılına ilişkin mukimlik belgesi
izleyen yılın dördüncü ayına kadar geçerli olup, söz konusu belge her yıl
yenilenecektir.
İHTİYARİ BEYAN NEDİR, NEREYE, NASIL ve NE ZAMAN
YAPILACAKTIR?
Gelir Vergisi Kanununun Geçici 67 nci
maddesi kapsamında tevkifata tabi tutulan ve yıllık
veya münferit beyanname ile beyan edilmeyeceği belirtilen menkul kıymet ve
diğer sermaye piyasası araçlarının elden çıkarılmasından doğan kazançlar için
dar mükellefler de dahil olmak üzere takvim yılı
itibarıyla yıllık beyanname verilebilecektir.
Bu gelirlerin beyanı 263 seri numaralı Gelir Vergisi Genel
Tebliği ekinde yer alan “Gelir Vergisi Kanununun Geçici 67/11 inci Maddesine
Göre İhtiyari Beyanda Bulunan Mükellefler İçin” düzenlenen yıllık gelir vergisi
beyannamesiyle, izleyen yılın Mart ayının başından yirmibeşinci
günü akşamına kadar yapılacaktır.
Geçici 67 nci madde kapsamında
tevkif edilen vergilerin mahsup ve iadesine imkan
sağlayan bu beyan ihtiyari bir beyan olup, bu imkandan yararlanılabilmesi için
ihtiyari beyanın kanuni süresinde yapılması gerekmektedir. Süresi geçtikten
sonra yapılan ihtiyari beyanlara dayanılarak işlem yapılması mümkün değildir.
İhtiyari beyan, tam mükelleflerce ikametgahlarının
bulunduğu yer vergi dairesine, öteden beri mükellef olanlar için ise bağlı
oldukları vergi dairesine yapılacaktır.
Dar mükellefler ise ihtiyari beyanlarını İstanbul Vergi
Dairesi Başkanlığı Boğaziçi Vergi Dairesi Müdürlüğü’ne yapacaklardır.
Söz konusu beyan sadece menkul kıymet ve diğer sermaye
piyasası araçlarının alım-satımına ilişkin olarak yapılacak olup, faiz ve itfa
gelirlerinin beyanı söz konusu değildir. Alım- satım işlemlerine ilişkin olarak
beyan edilecek kazançlara Gelir Vergisi Kanununun 103 üncü maddesinde yer alan
artan oranlı vergi tarifesi değil % 15’lik tek oran uygulanacak olup, söz
konusu oran 5527 sayılı Kanunla 23/07/2006 tarihinden
geçerli olmak üzere % 10’a indirilmiştir.
Beyan edilen gelir üzerinden hesaplanan vergiden yıl içinde
tevkif edilen vergiler mahsup edilecektir. Mahsup ve mahsup sonrası kalan
tutarın iade işlemleri 252 seri numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliğindeki
açıklamalara göre yapılacaktır.
Mahsup ve iadenin yapılabilmesi için tevkif yoluyla kesilen
vergilerin beyannameye dahil edilen kazançlara ilişkin
olması şarttır.
Alım-Satım işlemlerine ilişkin olarak yapılacak ihtiyari
beyanda, aynı türden menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarına ilişkin
olması şartıyla yıl içinde oluşan zararların tamamı mahsup edilebilecektir.
Aynı tür menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile ilgili olarak bu
rehber de yer alan “AYNI TÜR MENKUL KIYMET VE DİĞER SERMAYE PİYASASI ARAÇLARI
NELERDİR?” başlığı altında yer alan sınıflandırma esas alınacaktır.
Bu rehberde, Geçici 67 nci madde
uygulaması ile ilgili olarak gerçek kişilere yönelik açıklamalara yer verilmiş
olup, kurumlara ilişkin açıklamalar yer almamaktadır.
01/01/2006 tarihinden önce ihraç edilen Devlet
tahvili/Hazine bonosu faiz gelirleri ile 01/01/2006 tarihinden önce iktisap
edilen menkul kıymetlerden elde edilen faiz gelirlerinin vergilendirilmesine
yönelik ayrıntılı açıklamalar “Menkul Sermaye İradı Elde Edenler İçin Gelir
Vergisi Beyanname Düzenleme Rehberi
VERGİNİZİ ÖDEYEBİLECEĞİNİZ
ANLAŞMALI BANKALAR
|
T.C. ZİRAAT
BANKASI A.Ş. |
TÜRKİYE HALK
BANKASI A.Ş. |
TÜRKİYE İŞ
BANKASI A.Ş. |
YAPI KREDİ
BANKASI A.Ş. |
AKBANK T.A.Ş. |
TÜRKİYE
VAKIFLAR BANKASI T.A.O. |
TÜRKİYE
GARANTİ BANKASI A.Ş. |
ŞEKERBANK
T.A.Ş. |
FORTİSBANK A.Ş. |
TÜRK EKONOMİ
BANKASI A.Ş |
FİNANSBANK
A.Ş. |
DENİZBANK A.Ş. |
ANADOLUBANK
A.Ş. |
TEKSTİLBANK
A.Ş. |
HSBC BANK A.Ş. |
OYAKBANK A.Ş. |
ALTERNATİFBANK
A.Ş. |
TEKFENBANK
A.Ş. |
TURKISHBANK
A.Ş. |
TÜRKİYE FİNANS
KATILIM BANKASI A.Ş. |
ASYA KATILIM
BANKASI A.Ş. |
ALBARAKA TÜRK
KATILIM BANKASI A.Ş. |
KUVEYT TÜRK
KATILIM BANKASI A.Ş. |