VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞ TASLAĞI
(SIRA NO: ……)
1 Giriş4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası ile Maliye Bakanlığı, elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tâbi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır. Ayrıca
söz konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt
ve belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge
ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Aynı Kanunun 227 nci maddesinin birinci fıkrasında, bu
Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan
münasebet ve muamelelere ait kayıtların tevsikinin mecbur olduğu; dördüncü
fıkrasında, Maliye Bakanlığının, düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması
gereken zorunlu bilgileri belirleyebileceği hükmüne yer verilmiştir.
Diğer taraftan anılan Kanunun
mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinde, Maliye
Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin
mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya
bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk
getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye
Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması
zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye
yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Ayrıca aynı maddenin birinci
fıkrasının (4) numaralı bendinde, Maliye Bakanlığının Vergi Usul Kanununun 149
uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler
ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer
güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve
bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak
gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname,
bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya
bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı
uygulatmaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Yukarıda yer verilen yetkilere istinaden, Vergi Usul Kanunu uyarınca kâğıt ortamında düzenlenmek, muhafaza ve ibraz edilmek zorunluluğu bulunan faturanın elektronik ortamda düzenlenmesi ve ikinci nüshasının elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine imkân tanıyan E-Arşiv Uygulamasına ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
2
Tanımlar ve Kısaltmalar
Bu Tebliğde geçen;
ifade eder.
3 E-Arşiv Uygulaması İzniVergi Usul Kanunu hükümlerine göre fatura, kâğıt ortamında en az iki nüsha olarak düzenlenerek ilk nüshası (aslı) müşteriye verilen, ikinci nüshası ise yine kâğıt ortamında aynı Kanunun muhafaza ve ibraz hükümlerine göre mükelleflerce saklanılan bir belgedir.
Bu Tebliğ kapsamında Başkanlık’tan e-arşiv uygulaması izni alan mükellefler, elektronik ortamda oluşturdukları faturayı elektronik ortamda muhafaza edebilirler.
Bu tebliğ kapsamında elektronik ortamda oluşturulan faturanın, alıcısına kâğıt olarak gönderilen veya elektronik ortamda iletilen şekli belgenin aslı, düzenleyen tarafından muhafaza edilen elektronik hali ise ikinci nüsha hükmündedir.
Elektronik
arşiv uygulamasından yararlanabilmek için bu Tebliğin 4 üncü bölümünde
belirtilen esaslara göre başvuru yapılması gerekmektedir.
Bu
Tebliğ kapsamında elektronik arşiv uygulamasından yararlanma izni verilen
mükellefler;
a)
397 Sıra Numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen e-fatura uygulamasına kayıtlı olanlara
düzenledikleri faturaları anılan tebliğe göre e-fatura olarak oluşturmak,
iletmek, muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmek zorundadırlar.
b)
397 Sıra Numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen e-fatura uygulamasına kayıtlı
olmayan vergi mükelleflerine e-arşiv kapsamında fatura oluşturmaya, kâğıt ortamında
göndermeye ve oluşturulan faturaların ikinci nüshasını elektronik ortamda muhafaza ve istendiğinde ibraz etmeye zorunludurlar.
c)
Vergi mükellefi
olmayanlara ise e-arşiv kapsamında fatura oluşturmaya, müşterilerinin talebi
doğrultusunda elektronik ortamda iletmeye veya kâğıt ortamında göndermeye, oluşturulan
faturaların ikinci nüshasını elektronik ortamda muhafaza etmeye ve istenildiğinde
ibraz etmeye zorunludurlar.
4 Uygulamadan Yararlanma Yöntemleri ve BaşvuruUygulamadan yararlanmak için mükelleflerin 397 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen e-Fatura Uygulamasına
kayıtlı olmaları gerekmektedir.
Mükellefler e-Arşiv Uygulamasını, kendi bilgi işlem
sistemlerinden veya Başkanlıktan izin almış özel entegratör bilgi işlem sistemi
üzerinden olmak üzere iki yöntemle kullanabilirler.
Uygulamayı kendi bilgi işlem sistemi üzerinde kullanmak
isteyen mükellefler www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan e-Arşiv Başvuru Kılavuzu’nda açıklanan şartlara uygun olarak başvuru
yapacaklardır.
e-Arşiv Uygulamasını Başkanlıktan izin almış özel
entegratörlerin bilgi işlem sistemi üzerinde kullanmak isteyen mükellefler,
doğrudan özel entegratöre başvuracak olup ayrıca Başkanlığa başvuruda
bulunmayacaktır.
Özel entegratörler kendilerine e-Arşiv kapsamında
başvuran mükellefler ile ilgili istenen bilgileri www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanan Özel Entegrasyon Kılavuzunda yer alan açıklamalara uygun olarak
Başkanlığa elektronik ortamda bildirmek mecburiyetindedirler.
4.1 Değerlendirme ve İzinE-Arşiv uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi
üzerinden kullanmak için yapılan başvurular, mükellefe ait sistemin yapısı,
işleyişi ve bu sistemde düzenlenen belge ve raporların bu Tebliğde ve www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan e-arşiv kılavuzunda belirlenen usul ve esaslara uygun
olup olmadığı açısından Başkanlıkça değerlendirilir.
Başkanlık gerek görmesi halinde, ilave bilgiler isteyebileceği
gibi, mükellefe ait bilgi işlem sisteminde yerinde incelemeler yapabilir.
Yapılan değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan
mükelleflere yazı ile e- arşiv izni verilir.
Değerlendirme aşamasında eksiklikleri tespit edilen
mükelleflere, söz konusu eksiklikleri gidermeleri için yazı ile 1 yıl süre
verilir. Bu süre içerisinde eksikliklerini gidermeyen mükelleflerin başvuruları
reddedilebilir. Bu durumdaki mükelleflerin, reddi izleyen 1 yıl içerisinde yapacakları
başvurular kabul edilmez.
Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, anlaşma
yaptıkları mükelleflere ilişkin bilgileri Başkanlık sistemine yüklediklerinde www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan özel entegrasyon kılavuzunda açıklanan mesaj yapısına uygun onayı almaları halinde anlaşma
yaptıkları mükelleflere e-Arşiv hizmeti vermeye başlayabilirler.
5 Özel Entegratör Hizmeti Verenler421 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği kapsamında Başkanlıktan Özel Entegrasyon izni alan mükellefler, bu
Tebliğ kapsamında belge düzenlemek isteyen mükelleflere fatura ve e-Arşiv
raporu oluşturma, mali mühürle onaylama, zaman damgası kullanma ve Tebliğin 7
inci bölümüne uygun olarak elektronik ortamda alıcıya iletme hizmeti verebilirler.
e-Arşiv hizmetini özel entegratör sistemi
üzerinden alan mükellefler, fatura ve elektronik arşiv raporlarında özel
entegratörün mali mührünün ve zaman damgasının kullanılmasını talep
edebilirler.
Özel entegratörlerin e-Arşiv hizmeti verebilmesi
için Başkanlıktan ayrıca izin alması gerekmektedir. Bu izni alabilmek için
gerekli koşullar www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan Özel
Entegrasyon Kılavuzu ve e-Arşiv Kılavuzunda yer almaktadır.
6 Belgelerin Elektronik Ortamda Oluşturulmasıe-Arşiv kapsamında düzenlenen belgeler Başkanlığa bildirilen
bilgi işlem sisteminde veya özel entegratör sisteminde oluşturulmalıdır.
Kullanılan elektronik belge formatı, üzerinde mali
mühür/NES taşımaya, belge üzerinde doğrulamaya, görüntülemeye ve kâğıt baskı
almaya imkân veren genel tanınırlığa sahip bir format olmalıdır.
Mükellefler, istemeleri halinde fatura formatı olarak www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan e-fatura format ve standardını da
kullanabilirler. Başkanlık gerekli görmesi halinde, mükelleflerin kullandıkları
elektronik belge formatını değiştirmesini isteyebilir.
Uygulamayı kendi sistemi üzerinde kullanan
mükelleflerden tüzel kişiler elektronik ortamda oluşturdukları faturalarını
kendi mali mühürleri ile gerçek kişiler ise istemeleri halinde mali mühür ya da
NES ile onaylayacaklardır.
Uygulamanın özel
entegratör vasıtasıyla kullanılması durumunda belgeler mükelleflerin kendi mali
mühür ya da NES’i ile ya da izin vermeleri halinde özel entegratörün mali mührü
ile onaylanır.
e-Arşiv kapsamında düzenlenen belgeler, bu Tebliğ ile
getirilen düzenlemeler dışında başta Vergi Usul Kanunu olmak üzere, diğer vergi
kanunları ve ilgili düzenlemelerde yer alan sürelere ve belirlenen usul ve
esaslara uygun biçimde oluşturulmak zorundadır.
6.1 Belgelere Konulacak AmblemBu Tebliğ kapsamında oluşturulan elektronik belgelerin
müşteri nüshalarında, 2/2/1985 tarihli ve 18654 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri
Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve Dağıtımı Hakkında Yönetmelik-hükümlerine göre belgelerin önyüzünün üst
orta kısmına gelecek şekilde basılması zorunlu olan ‘Belgelere Konulacak Özel
İşaret(Amblem)’ ile ‘İl Kod Numarası’ yerine aynı konumda bulunmak üzere, Gelir
İdaresi Başkanlığı amblemi bulunacaktır. Amblemin altında; “e-Arşiv Fatura”
ibaresi bulunacaktır.
Tebliğin 3c bendi kapsamında elektronik ortamda iletilen faturanın alt
kısmında ayrıca “e-Arşiv izni kapsamında elektronik ortamda iletilmiştir.” ifadesi
yazılacaktır.
6.2 Belge Numarasıe-Arşiv izni kapsamında düzenlenecek belgelerde,
seri-sıra numarası yerine 3 haneli birim kod ve 13 haneli sıra numarasından
oluşan belge numarası kullanılacaktır. Birim kod serbestçe belirlenebilecektir.
Başkanlık bazı birim kodlarının kullanımını yasaklayabileceği gibi bazı işlemler için belirlediği birim kodlarının kullanılmasını zorunlu kılabilir. Belge numarası içerisinde yer alan sıra numarası, 4
karakter yıl ve 9 karakter müteselsil numaradan oluşmaktadır. Her bir birim
koduna ait sıra numarası kendi içinde oluşturulacak ve takip edilecektir. Sıra
numarası içerisinde yer alan 9 karakterlik müteselsil numara, her yılın ilk
günü itibariyle “1” rakamından başlatılarak kullanılacaktır. Mükellef
bünyesinde aynı belge numarası birden fazla kullanılamayacaktır.
7 Belgelerin Alıcılarına TeslimiMükellefler elektronik
belge biçiminde oluşturdukları faturayı bu Tebliğin 7.3 bölümünde belirtilen istisna haricinde alıcısına kâğıt ortamında teslim
edeceklerdir.
Elektronik
ortamda oluşturulan faturanın kâğıt ortamında teslimi halinde baskı işlemi
mükellefin kendisi tarafından yapılabilir. İsteyen mükellefler baskı işini
anlaşmalı matbaa işletmelerine veya özel entegratörlere de yaptırabilir. Bu
durumda anlaşmalı matbaa işletmeleri veya özel entegratörler tarafından Başkanlığa
herhangi bir bildirim yapılmaz.
Vergi
Usul Kanununun faturanın nizamına ilişkin hükümlerine göre faturaların baş
tarafında iş sahibinin veya namına imzaya mezun olanların imzasının bulunması
mecburidir.
Bu
hükme göre, vergi uygulamaları bakımından faturada imzanın bulunması zorunlu
olmakla beraber, faturanın şekil ve nizamına ilişkin esaslara riayet edilmek
şartıyla, düzenleme tarihinde imzaya yetkili olanın imzasının notere tasdik
ettirilip basım sırasında fatura üzerine yazdırılmak suretiyle faturanın (hazır
imzalı olarak) kullanılabilmesi mümkündür.
e-Arşiv kapsamında düzenlenen faturada,
düzenleme tarihi yanında düzenleme zamanının da saat ve dakika olarak
gösterilmesi zorunludur.
7.1 397 Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile Getirilen e-Fatura Uygulamasına Kayıtlı Mükelleflere Faturanın Teslimie-Fatura Uygulamasına kayıtlı kullanıcılara
düzenlenecek elektronik faturada, düzenleme tarihi yanında düzenleme zamanının
da saat ve dakika olarak gösterilmesi halinde elektronik faturanın kağıt
çıktısı irsaliye yerine geçer. Söz konusu kağıt çıktıya “İrsaliye yerine geçer” ifadesinin yazılması ve kağıt çıktının satıcı
veya yetkilisi tarafından imzalanması zorunludur. Ancak bu imkandan yararlanabilmek için elektronik faturanın malın teslimi anında düzenlenmesi
zorunludur.
7.2 397 Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile Getirilen e-Fatura Uygulamasına Kayıtlı Olmayan Mükelleflere Faturanın Teslimie-Fatura Uygulamasından yararlanma hakkı olup
henüz kayıtlı olmayan mükelleflere e-Arşiv kapsamında düzenlenen fatura kağıt
ortamında teslim edilecektir. Bu kapsamda alıcısına malın yanında kâğıt olarak
verilen fatura, irsaliyeli fatura yerine kullanılabilir. Ancak bu imkandan yararlanabilmek için faturanın,
malın teslimi anında düzenlenmesi zorunludur.
7.3 Vergi Mükellefi Olmayanlara Faturanın Teslimie-Arşiv kapsamında, bu Tebliğin 3.c bölümünde
sayılan vergi mükellefi olmayanlara düzenlenen fatura, alıcının rızasına bağlı
olarak kağıt veya elektronik ortamda teslim edilecektir.
Vergi
mükellefi olmayan alıcı tarafından elektronik ortamda teslimi istenen fatura
internet dahil olmak üzere her türlü elektronik araç
ve ortamlar vasıtasıyla iletilebilir.
Vergi
mükellefi olmayanlara yapılan mal teslimlerinde fatura elektronik ortamda
iletiliyorsa müşteriye faturanın kâğıt çıktısı verilmek zorundadır. Bu durumda kağıt çıktıya; ”Faturası elektronik ortamda
düzenlenmiştir. Fatura yerine geçmez” ifadesinin yazılması, satıcı veya
yetkilisi tarafından imzalanması zorunludur.Ancak
bu imkandan yararlanabilmek için faturanın malın
teslimi anında düzenlenmesi zorunludur.
Teknik
nedenlerle fatura satış anında oluşturulamıyorsa en çok 24 saat içerisinde oluşturulmak
zorundadır.
8 Erişim ve RaporlamaE-arşiv izni alan mükellefler ve e-Arşiv hizmeti verme
konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörler, elektronik ortamda oluşturdukları
belgelere ilişkin olarak, Başkanlığın www.efatura.gov.tr internet adresinde yayınlanan veri formatı ve standardına
uygun haftalık e-Arşiv Raporunu takip eden haftanın sonuna kadar ve mali mühür
ya da NES ile zaman damgalı olarak onaylamak zorundadırlar.
Mükellefin
veya özel entegratörün mali mührü ile zaman damgalı olarak onaylanan e-Arşiv
Raporları, izin alan mükellefler ve Başkanlıktan izin alan saklamacı kuruluşlar
tarafından Başkanlığın sürekli uzaktan erişimine açılacaktır. Erişim yöntemi
ile ilgili açıklamalara e-Arşiv Kılavuzunda yer verilmiştir.
e-Arşiv izni alan mükellefler ve özel entegratörler, bir
hafta içerisinde düzenledikleri belgelere ait birim kodu bazındaki müteselsil
numara aralıklarını takip eden haftanın son günü akşamı saat 24:00’ e kadar İnternet
Vergi Dairesi “e-Arşiv Bilgi Giriş Ekranı”ndan sisteme yüklemek zorundadırlar.
Başkanlık,
yazıyla bildirmek ve hazırlık için yeterli süre tanımak şartıyla uzaktan erişim
yöntemini değiştirmeye, sektörler ve mükellef grupları itibariyle farklı erişim
ve farklı veri aktarım süresi ve yöntemi belirlemeye yetkilidir.
Erişim ve
raporlama gereklerinin yerine getirilmiş olması, mükellefin e-Arşive konu
belgelerinin muhafazası ve ibrazı ödevlerini ortadan kaldırmaz.
9 Elektronik Belgelerin Muhafazası ve İbrazıBu Tebliğ kapsamında izin alan mükellefler,
muhafaza ve ibraz ödevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara riayet etmek
zorundadır.
a)
Bu tebliğ uygulamasından
faydalanan mükellefler, bu Tebliğ çerçevesinde oluşturdukları ikinci nüsha
elektronik belgelerini ve e-Arşiv Raporlarını birbirleriyle ilişkili şekilde,
vergi kanunları ve diğer kanuni düzenlemelerin kâğıt nüshalar için öngörmüş
olduğu süreler dâhilinde muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmekle yükümlüdür.
b)
İzin alan
mükellefler, ikinci nüsha elektronik belgelerini ve e-Arşiv Raporlarını kendi
bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edeceklerdir. Bu mükellefler istemeleri
halinde Başkanlıktan izin alan elektronik saklama hizmeti veren kuruluşlarda da
muhafaza ödevlerini yerine getirebilirler.
c)
e-Arşiv
hizmetini 421 No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında özel
entegratörlerden alan mükellefler belgelerini ve e-Arşiv Raporlarını 421 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca Başkanlıktan
izin alan elektronik saklama hizmeti veren kuruluşlarda saklamakla yükümlüdürler.
d)
e-Arşiv
Uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar, elektronik ortamda
düzenledikleri ikinci nüsha faturalarını kendilerine ait mali mühür ya da NES ile
ve/ veya zaman damgalı olarak onaylayarak saklarlar.
e)
Özel
entegratörlerden e-Arşiv hizmeti alanlar izin kapsamında, elektronik ortamda
düzenledikleri ikinci nüsha faturalarını kendilerine ait mali mühür ya da NES
ile veya özel entegratöre ait mali mühürle ve/ veya zaman damgalı onaylayarak
saklarlar.
f)
Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü, elektronik
belgelerin ve ilişkili raporların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine
ilişkin her türlü elektronik veri, veri tabanı dosyası, saklama ortamı veya
doğrulama ve görüntüleme araçlarını kapsar.
g)
Mükellefler
tarafından muhafaza edilen elektronik belgeler muhatabına gönderilen kâğıt
nüshalar ile aynı içerikte ve istenildiğinde aynı görüntüde basılabilecek
şekilde saklanmalıdır.
h)
Muhafaza edilen
elektronik belgelerin sorgulanması, görüntülenmesi ve kâğıt çıktılarının
alınması sırasında kullanılacak anahtarlardan birisinin belge numarası olması
zorunludur.
i)
Elektronik belge ve raporların Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli
olduğu alanlarda muhafaza edilmesi zorunludur. Bu zorunluluk, yurt dışında
ikincil bir arşivleme yapılmasına engel teşkil etmez.
j)
e-Arşiv uygulaması
kapsamında adına bu Tebliğin 3 b bendine göre kâğıt fatura düzenlenen vergi mükellefleri
bu belgeyi kâğıt ortamda almak ve saklamak zorundadır.
k)
Bu tebliğ
uygulaması kapsamında vergi mükellefi olmayanlar adına düzenlenen faturaların
iletimi elektronik ortamda olması halinde vergi kanunlarına göre muhafaza ödevi
bulunanlar elektronik ortamda aldıkları faturaların muhafazası da elektronik ortamda
olması zorunludur.
10 İnternet Üzerinden Mal ve Hizmet Satışında Düzenlenecek Faturalare-Arşiv Uygulaması izni olup internet üzerinden vergi
mükellefi olmayanlara mal ve hizmet satışı yapanlar, yaptıkları satışlara
ilişkin faturaları bu Tebliğin 7.3 bölümünde yer alan açıklamalara uygun olarak
elektronik ortamda iletmek zorundadır. Söz konusu satışlarda Tebliğin 7.3 bölümünde açıklanan kağıt çıktının sevk edilen malın
yanında bulunması gerekmektedir.
e-Arşiv kapsamında internet üzerinden mal ve hizmet
satışında düzenlenecek faturalarda
1.
Satış işleminin
yapıldığı web adresi,
2.
Ödeme şekli,
3.
Ödeme tarihi,
4.
Gönderiyi taşıyana
ait VKN/TCKN bilgisi,
5.
Satışa konu malın
gönderildiği tarih
6.
İade bölümünde; malı
iade edenin adı soyadı, adresi, imzası, iade edilen mala ilişkin cins, miktar,
birim fiyat ve tutar
bilgilerinin bulunması zorunlu olup fatura üzerinde ayrıca “Bu
satış internet üzerinden yapılmıştır” ifadesine yer verilecektir.
e-Arşiv Uygulaması izni olup 397 Numaralı Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği ile getirilen e-Fatura Uygulamasına kayıtlı kullanıcılara internet
üzerinden mal satışı yapanlar, düzenleyecekleri elektronik faturada yukarıda
yazılı bilgilere yer verecek olup, ayrıca bu Tebliğin 7.1 bölümünde açıklanan
kağıt çıktıyı sevk edilen malın yanında bulunduracaklardır.
Müşteri malı
iade etmek isterse elektronik ortamda kendisine iletilen faturanın kâğıt
çıktısını alacak, iadeye ilişkin bölümü doldurarak mal ile birlikte malı satana
geri gönderecektir.
Bu kapsamda
satış yapan mükellefler Tebliğin 8. bölümünde belirtilen e-Arşiv Raporunu,
Raporun ilgili olduğu haftayı takip eden hafta sonuna kadar İnternet Vergi Dairesi BTrans bilgi ekranından Başkanlık
sistemine yüklemek zorundadırlar.
İnternet
üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar, 1/1/2015 tarihine kadar e-Arşiv Uygulamasına geçmek zorundadır.
11 Sorumluluk ve Cezai MüeyyidelerMükellefler, almış oldukları izin kapsamında düzenledikleri
belgelerde yer verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğundan sorumludur.
Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara uymadıkları
tespit edilenler hakkında işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununda yer alan cezalar
tatbik edilir.
Bu Tebliğle getirilen usul ve esaslara aykırı hareket
eden mükelleflerin ve özel entegratörlerin e-Arşiv izni Başkanlık tarafından
iptal edilebilir.
e-Arşiv kapsamında hizmet verme izni iptal edilen özel
entegratör, hizmet verdiği mükellefleri bu konuda uyarmak zorundadır. İzni
iptal edilen özel entegratörden e-Arşiv hizmeti alan mükellefler 15 gün
içerisinde başka bir özel entegratörle anlaşmak veya genel hükümler
çerçevesinde anlaşmalı matbaa işletmelerine belge bastırarak kullanmak
zorundadır.
e-Arşiv Uygulamasını kendi bilgi işlem sistemlerinden
kullananlardan izinlerinin iptal edildiği kendisine bildirilen mükellefler, bildirimin
yapıldığı tarihten itibaren 1 yıl süre ile uygulamayı kendi sistemleri
üzerinden kullanmak üzere başvuru yapamazlar. Bu mükellefler istemeleri halinde
Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerden e-Arşiv hizmeti alabilirler. e-Arşiv izni iptal edilen mükellefler en geç 15 gün
içerisinde belgelerini anlaşmalı matbaalara bastırıp genel hükümler
çerçevesinde belge düzenlemeye başlamak zorundadır.
12
Diğer Hususlar
a)
e-Arşiv uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar,
belgelere ait elektronik kayıtların bozulması, silinmesi, zarar görmesi, işlem
görememesi halleri ile olağanüstü durumların meydana gelmesi halinde, durumu
Başkanlığa on beş gün içinde bildirerek bu kayıtları nasıl tamamlayacağına
ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.
b)
e-Arşiv uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar,
bilgi işlem sistemlerini oluşturan donanımların bir kısmının veya tamamının
haczedilmesi veya yetkili mercilerce el konulması halinde, durumu en geç üç iş
günü içerisinde Başkanlığa bildirmek zorundadır.
c)
e-Arşiv uygulamasını kendi bilgi işlem sistemi üzerinden
kullanma izni alanlar, bilgi işlem sistemini oluşturan yazılım, donanım, dosya,
dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde kısmen veya tamamen vergi
inceleme elemanlarının veya Başkanlıkça görevlendirilecek personelin erişimini
ve denetlemesini engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemez.
d)
Başkanlık, bu
tebliğ kapsamındaki elektronik belgelerin ve e-arşiv raporlarının arızi veya
devamlı olarak kendisine gönderilmesini isteyebilir.
e)
e-Arşiv uygulamasını kendi sistemi üzerinden kullananlar,
Başkanlığın talebi üzerine belgelere ait bilgilerin oluşturulması veya
muhafazası sırasında kullanılan donanımların bulunduğu adres veya adreslerde
inceleme ve tespit yapılabilmesi için gerekli olacak her türlü teknik ve
fiziksel imkânı (uygun donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve
uzman personel gibi) sunmak zorundadır.
f)
Bu Tebliğ
kapsamında verilen e-arşiv izni, ödeme kaydedici cihazlar aracılığı ile
düzenlenen belgeleri kapsamaz.
g)
Bu Tebliğ ve 397
Sıra Nolu Tebliğ kapsamında düzenlenecek faturalarda bulunacak fatura numarası
ortak olarak, birim kodu bazında ve müteselsil sıra numarası taşımak şartıyla
belirlenecek olup mükellef bünyesinde fatura numarası bir defa kullanılır. 397
Sıra Nolu Tebliğle getirilen e-fatura uygulaması kapsamında kullanılan fatura
numarası bu Tebliğle getirilen e-arşiv uygulaması kapsamında birbirini
tamamlayan yapıda kullanılmalıdır.
h)
Başkanlık gerek
görmesi halinde bu Tebliğ kapsamında düzenlenen belge ve raporların
oluşturulması, imzalanması, raporlaması, aktarımı ve bu işlemlere ilişkin
süreleri sektör veya mükellef gurupları itibariyle değiştirme yetkisine
sahiptir.
13 Elektronik Fatura Kayıt Sistemi (EFKS) Kapsamında Düzenlenen FaturalarElektronik
Fatura Kayıt Sistemi (EFKS) kapsamında faturalarını elektronik ortamda
oluşturma ve muhafaza izni almış olan mükellefler bu Tebliğin yayım tarihinden
itibaren 6 ay içerisinde, faturalama süreçleri ile bilgi işlem sistemlerini bu
Tebliğde yer alan usul ve esaslara uygun hale getirmek zorundadır.
14 YürürlükBu Tebliğ yayım tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
|